فرازی از سخنرانی آیةالله جوادی آملی در عاشورای سال 85
آیةالله جوادی آملی ضمن سخنرانی خود رمز پیروزی ایران و به صورت عام شیعیان را توجه و توسل به حضرت سیدالشهدا و فرهنگ شهادت طلبی دانسته و بدین وسیله دستورالعملی برای پیروزی در مقابل دشمنان را به مظلومان و کسانی که مورد تجاوز دشمنان قرار گرفتهاند را ذکر فرمودهاند.
فرازهایی از این سخنان را در اینجا میآوریم:
کربلا حافظ این مملکت است. بارها گفته شده که در عین این که ما ایرانی هستیم و ایران برای ما خیلی عزیز است؛ اما در شبهای عملیات، خطر مهم را؛ (ندای) "یا حسین یا حسین" برطرف کرد، نه مرز پر گوهر. در شبهای عملیات اصلا مرز پر گوهر اثر نداشت. در خاکریز اول و دوم؛ (ندای) "ای ایران، ای ایران" نبود. هر چه بود؛ "یا حسین یا حسین" بود .
بنابراین اگر گفته میشود نام کربلا، عظمت کربلا، سند شش دانگی این کشور است، سند شرافت ماست، سند استقلال ماست (حرف بیراهی نیست).
بسیاری از کشورها خواستند انقلاب بکنند اما در آنجا حسین بن علی(علیهماالسلام) و فرهنگ شهادت حضور و بروز نداشت. پس به آن کشورها حمله میکنند و موفق میشوند.
اما در لبنان که (ندای) "یا حسین یا حسین" (طنین انداز) است؛ جنگش سی و سه روز بیشتر طول نمیکشد و دشمن را فلج میکند. و این جوانهای شیعه و پاک دشمن را به ستوه آوردند ...
http://smj158.blogfa.com/cat-5.aspx
امام حسین (ع) : از کاری که باید از آن پوزش خواست حذر کن که مؤمن بدی نمی کند و عذر نمی خواهد و منافق هر روز بدی می کند و معذرت می خواهد.
یاک و ما تعتذر منه ، فإن المؤمن لا یسیء و لا یعتذر، و المنافق کل یوم یسیء و یعتذر.
خداوند کسانی را که از یاد او غافل شوند ، وعده های سختی با کلمه ( معشیة ضنکا ) ، قبل از فرا رسیدن روز قیامت داده ، و در قرآن می فرماید :
و هر کس از یاد من روی بگرداند ( و از احکام کتابهای آسمانی دوری گزیند ) زندگی تنگ ( سخت و گرفته ای ) خواهد داشت ( نه به قسمت و نصیب خدا دادی قانع خواهد شد ، و نه تسلیم قضا و قدر الهی خواهد گشت ) و روز قیامت او را نا بینا ( به عرصه قیامت گسیل و با دیگران در آنجا ) گرد می آوریم .
حضرت پیامبر ( ص ) ( المعیشة الضنک ) را به غذاب قبر تفسیر فرمود ؛
آنجا که می فرماید :
المعیشة الضنک : عذاب القبر . زندگی سخت یعنی عذاب قبر . و در یک حدیث حضرت ابوهریره ( رض ) از حضرت پیامبر (ص ) روایت می کند : که رسول اکرم ( ص ) فرمودند :
( فإنه له معیشة ضنکا : عذاب القبر ) معنای – ( معیشة ضنکا ) عذاب قبر است .
حضرت پیامبر ( ص ) می فرمایند :
شخص مومن در قبر خودش ، گویا در باغی سر سبز است و قبرش به اندازه هفتاد زرع فراخ می گردد و قبرش روشن و منور می گردد آیا می دانید آیه قرآنی ( فإن له معیشة ضنکا ) در مورد چه چیزی نازل شد ؟ آیا می دانید ( معیشة ضنکا ) چیست ؟ اصحاب جواب دادند :خدا و پیامبرش بهتر می دانند .
حضرت پیامبر ( ص ) فرمودند :
( معیشة ضنکا ) عذاب کافر ، در قبرش است . قسم به آن ذاتی که نفس من در اختیار و امر اوست ، بر شخص کافر ۹۹ تنین مسلط می شود . آیا می دانید ، تنین چیست ؟
حضرت پیامبر ( ص ) فرمودند :
در عذاب دادن منافقان فقط به عذاب دادن آخرت اکتفاء نمی شود ، بلکه قبل از روز قیامت در قبر عذاب خواهند دید ،
چنانچه خداوند در قرآن کریم می فرماید : ( التوبه :۱۰۱)
در میان عربها بادیه نشین اطراف ( شهر ) شما و در میان خود اهل مدینه ، منافقانی هستند که تمرین نفاق کرده اند ، و در آن مهارت پیدا نموده اند ، تو ایشان را نمی شناسی بلکه ما آنان را می شناسیم ، ایشان را دو مرتبه عذاب می دهیم و سپس در آخرت روانه عذاب بزرگی می گرددند .
و منظور از دو مرتبه عذاب در قول خداوند یکی عذاب قبر و دیگری عذاب دوزخ است .
احادیث حضرت پیامبر ( ص ) نیز این مطلب را تأیید می نماید :
مردی برای حضرت پیامبر ( ص ) می نوشت و او سوره بقره و آل عمران را خوانده بود و وقتی که سوره های مذکور را برای ما می خواند در چشمان ما بزرگ جلوه می نمود حضرت پیامبر ( ص ) بر او ( غفورا رحیما ) املا می کردند و او ( علیما حکیما ) می نوشت و حضرت پیامبر ( ص ) می فرمودند : فلان چیز را بنویس و او هرچه دوست داشت می نوشت و حضرت پیامبر ( ص ) ( علیما حکیما ) می فرمودند و او ( سمیعا بصیرا ) می گفت . حضرت پیامبر ( ص ) فرمودند : هر چه دوست داری بنویس . و او هرچه دوست داشت می نوشت . حضرت أنس می فرماید :
آن مرد از اسلام برگشت و به جمع مشرکان پیوست و گفت : من به شما اطلاع می دهم از آنچه که دوست داشتم ، برای حضرت محمد ( ص ) می نوشتم . آن مرد پس از مدتی وفات یافت و حضرت پیامبر ( ص ) فرمودند : ( إنَّ الأرضَ لاتَقبِلٌهٌ ) زمین جسد او را قبول نمی کند حضرت انس می فرماید : حضرت ابوطلحه به من خبر داد : که وی رفته بود به آن سرزمینی که آن مرد وفات یافته بود و جسد وی را دیدند که بر روی زمین افتاده است و ابوطلحهاز مردم آنجا در مورد این شخص سوال کردند : چرا جنازه وی دفن نشده است ؟ مردم جواب دادند : ما آن را چند مرتبه دفن کردیم ولی زمین او را قبول نکرد . و مطلب بن عبدالله ( ابن حنطب ) می فرماید : به من خبر رسیده است که روزی حضرت پیامبر ( ص ) سوار بر قاطر سفید شان در بقیع راه می رفتند ، که ناگهان سواریشان تغییر مسیر داد مردم دویدند تا لگامش را بگیرند ، که
حضرت پیامبر ( ص ) فرمودند :
رهایش کنید چون او ، صدای عذاب قبر سعد پسر زراره را شنید که در قبر خودش عذاب داده می شود ، و سهد بن زراره مرد منافقی بود .
http://my-eden.blogfa.com/
این یک چیز واضح و روشنی است ، که بهترین چیز سودمند به هنگام مرگ و دفن اعمال صالح و نیک اوست و اعمال نیک بهترین یند خوب برای او هستند و اگر کسی در انجام اعمال صالح و نیک کوتاهی کند و از ذکر خداوند اعراض نماید هیچ سند و مددگاری نخواهد داشت و این حقیقتی است که حضرت پیامبر ( ص ) در این حدیث توضیح داده و می فرماید : وقتی که میت در قبر گذاشته می شود صدای کفش تشییع کنندگان را به هنگام بازگشت شان می شنود اگر میت انسان صالح و نیک و با ایمانی باشد نماز به قسمت سرش و روزه به سمت راست و زکات به سمت چپ و کارهای نیک مانند صدقه ، برقراری صلحه رحم ، و نیکی با مردم به قسمت پاهایش قرار می گیرند .
پس هرگاه دو فرشته ( منکر و نکیر ) خداوند می خواهند ، از قسمت سرش بیایند ، نماز مانع می شود و می گوید : از قسمت من راه نیست . و وقتی که می خواهند از ناحیه راست وارد شوند ، روزه مانع می شود و می گوید : از قسمت من راه نیست . و وقتی که می خواهند از قسمت چپ بیایند ، زکات مانع می شود و می گوید : از جهت من راه نیست و وقتی می خواهند از قسمت پاها وارد شوند ، کارهای خیر مانند صدقه ، امر به معروف ، و نیکی با مردم مانع می شوند و می گویند از جهت ما راه نیست .
به میت گفته می شود : بنشین . او می نشیند در حالی که خورشید در حال غروب جلوی چشمانش ظاهر می گردد و از میت سوال می شود : ایم مرد کیست و درباره اش چه می گویی ؟ میت می گوید : رهایم کنید تا نمازم را بخوانم ، حضرت پیامبر ( ص ) فرمودند :
منکر نکیر می گویند : نمازت را می خوانی ، فعلاً جواب ما را بده . میت می گوید : از چه چیزی سوال می کنید ؟
آنان می گویند : این مرد که در میان شما بود در موردش چه می گویی ، و چه گواهی می دهی ؟
او در پاسخ می گوید : گواهی می دهم که این مرد فرستاده خداوند است و با حق و حقیقت از سوی خداوند آمده است . به میت گفته می شود با همین دین و آیین زنده شدی و وفات یافتی و إن شاء الله با همین دین از قبر زنده خواهی شد پس برایش دری از درهای بهشت باز می شود : به جایگاه خود در بهشت و آنچه خداوند برای تو آماده فرموده است ، نگاه کن ، و به خوشحالی وی افزوده می شود و قبرش به اندازه هفتاد متر فراخ و روشن می شود و جسدش به حالت اولیه بر می گردد و نفسش از باد گوارا و خوشبو ، قرار می کیرد ، و این همان مرغی است که به درختان بهشت آویزان است .
محمد که از راویان حدیث است می گوید : از عمر بن الحکم بن ثوبان شنیدم ، که گفت : میت مانند عروسی که بیدار نمی کند او را مگر دوستدار ترین اهلش ، می خوابد ، تا وقتی که از قبر بر انگیخته شود . و سپس دنباله حدیث حضرت ابوهریره ( رض ) را ذکر کرد و گفت : در همین راستا است فرمود که
خداوند می فرماید : خداوند مومنان را به خاطر گفتار استوار ، هم در این جهان هم در آن جهان ماندگار می دارد و کافران را گمراه و سرگشته می سازد و خداوند هر چه بخواهد انجام می دهد اگر میت شخص بی ایمان و کافری باشد ، وقتی که نکیر و منکر از جانب سر او می آیند هیچ چیز را نمی بینند ، و از قسمت راست ، چپ و پاهایش می آیند و هیچ چیز را نمی بینند پس به او گفته می شود : بنشین . او با ترس و لرز ه و هراس می نشیند ، از وی سوال می شود : در مورد این شخصی که در میان شما بود ، چه می گویی ، به ما جواب بده ، چه چیزی گواهی می دهی ؟ میت سوال می کند کدام شخص ؟ به او گفته می شود آن شخصی که در میان شما بود و او اسمش را نمی داند تا این که گفته می شود : ( محمد ) ، میت جواب می دهد : نمی دانم ، مردم چیزهای می گفتند : و من هم گفته آنان را شنیده و می گفتم ، به او گفته می شود : بر همین زنده شدی و بر همین مردی و همینطور برای حساب و کتاب زنده خواهی شد ، سپس دربی از دربهای دوزخ برای او باز می شود ، و به او گفته می شود : این نشستگاه و جایگاه تو از دوزخ است و آنچه که خداوند در آن جا برای تو فراهم نموده است ، افسوس و اندوه او افزون می گردد . سپس دربی از دربهای بهشت به روی او باز می شود ، و به او گفته می شود که آن جایگاه تو در بهشت بود ، اگر از دستورات خداوند اطاعت می کردی ، باز بر افسوس و اندوه این بیچاره افزون می گردد ، و قبرش به قدری تنگ می شود ، که پهلوهایش را در یکدیگر می فشارد . حضرت ابوهریره ( رض ) می فرماید :
این است گفته خداوند که می فرماید :
( برای وی زندگی سختی خواهد بود و به روز قیامت نابینا حشر می شود )
http://my-eden.blogfa.com/
یکی از اسباب نجات دهنده انسان از عذاب قبر ، شهادت در راه خداوند است .
حضرت پیامبر ( ص ) می فرماید :
شهید به نزد خداوند دارای شش ویژگی است :
۱ با چکیدن اولین قطره خون ،تمام گناهنش بخشوده میشود .
۲ از عذاب قبر حفظ می شود .
۳ به او لباس و جامعه کرامت پوشانده می شود .
۴ جایگاه خود را در بهشت می بیند .
۵ از ترس و وحشت روز قیامت نجات می یابد .
امام حسین (ع) : جوانمردترین افراد کسی است که با داشتن قدرت و دست یافتن بر دشمن خویشتن ، از او درگذرد.
********************************************
إن أعفی الناس من عفی عن قدرة.
عاشورا اوج حماسه و تراژدی است، چشم تاریخ چنین حماسه شکوهبار و چنین تراژدی خونرنگی را ، در سراسر حیات بشر، هرگز ندیده است.
نهضت کربلا آیینه زلالی است که دست روزگاران هرگز نتوانسته است غبار فراموشی و تحریف بر سیمای آن بنشاند.
قیام امام حسین (ع) و محرم همواره با ترس ظالمان و مستکبران همراه بوده چرا که از ظلم ستیزی فرهنگ عاشورا همواره ترسیده اند و آن را زمینه ای برای نابودی حکومت های ظالم خود دانسته اند، از این رو درصدد برآمده اند با دور کردن نهضت عاشورا از پیام و محتوای اصلی، آن را با خرافات و پیرایه و بدعت همراه سازند.
حرکت امام حسین (ع) که منجر به حادثه عاشورا گردید ، چیزی جز یک انقلاب اسلامی و تلاش در راستای تحول اصلاح جامعه اسلامی نبود. انقلاب دینی امام حسین (ع) به عنوان مهمترین عامل برقراری اسلام راستین و کوبنده تحریفات دینی، همواره در طول تاریخ مورد بغض دشمنان اسلام و دیانت بوده است. در کنار دشمنان خارجی، همواره دوستان نادان متن جامعه اسلامی و مسلمانان ناآگاه نیز، خواسته یا ناخواسته، ضربه های هولناکی به این حادثه بزرگ وارد کرده اند.
در روزگار پر فتنه رهزنان ایمان و هنگامه پرآشوب دشمنان قرآن ، که جامعه دینی و فرهنگ متعالی ما در معرض تهاجم خصم است، مراسم با برکت عزاداری حسینی نیز مانند هر پدیده مردمی دیگر، دستخوش سوء استفاده غرض ورزان و بدخواهان و قدرت های مخرب اعتقادی قرار گرفته و شیطان نیز با اهداف خاصی به میدان آمده و در این باره دخالت و تباه سازی دارد.