بسم ربّ الشّهداء و الصّدّیقین
السّلام علی الحسین و علی علیّ ابن الحسین
جمع شدن نجابت عرب و عجم هر دو در او ، به اعتبار پدر و مادر ، به فرمایش
حضرت رسول (صلّی الله علیه و آله وسلّم) :
« إِنَّ الله من عباده خیرتین فخیرته من العرب قریش و من العجم فارس »
لهذا ملقّب بهابن الخیرتین شد .
انتشار اولاد رسول خدا (ص) از این امام همام است .
برای همین ایشان را آدم بنی الحسین گویند
و او اوّل کسی است که به مُهر و تسبیح امام حسین (علیه السّلام )
سجده و عبادت کرد و از همه خلایق بیشتر گریست
رئیس البکائین چهارند: حضرت آدم ، حضرت یعقوب، حضرت یوسف،
حضرت امام زین العابدین (علیه السّلام )
السّلام علیک یا علیّ ابن الحسین یا زین العابدین
یا وجیهاً عندالله اشفع لنا عندالله
(منتهی الامال ج2ص29)
http://www.askquran.ir/
بار دیگر فضای یادداران طریق یاد سررسید و پیروان راه عشق والا را به جنبش انداخت
یاد همان زمانی که کویر سوزان دشت کربلا پذیرای دوستان و دشمنان حق بود
یاد ان هنگامه ای که شریفترین انسانهای روزگار با لبانی تشنه به دیدار معبود شتافتند
یاد ان روزگاری که ندای حق طلبی و حقجویی را با سرنیزه و تیغ پاسخ دادند
یاد ان وقتی که شقی ترین انسانها رو در روی بهترین انسانها قرار گرفتند و جنگیدند
یاد سرخی خون شهیدان بر پهنه خاک سوزان که تا ابد نقش ازادمردان کشیده شد
یاد زمانه بی وفایی به باوفا ترین ها که در طول تاریخ نظیر نداشته است
یاد رادمردی مبارزین جوانمرد تاریخ که با شهادت خویش اوج شهامت در مقابله با ظلم و ستم را به نمایش گذاشتند
یاد روزهای پر دلهره راستگویان و عدالت جویان که با افتخار در راه اهداف والای امام عزیزشان ایستادگی نمودند
یاد انسان های شرافتمندی که نه برای رفتن بهانه جستند و نه برای ماندن بهایی خواستند
یاد نیکان و رهروان خاندان پاک رسالت و امامت که در سختترین حالات بر پیمان خویش استوار ماندند
یاد آوای دلنشین سرور ازادگان و شهیدان که رساترین جمله تاریخ را خواندند
که اگر دین ندارید لااقل ازاده باشید
فرارسیدن ماه محرم ماه خون و شهادت ماه نغمه های عاشقانه اما حزن انگیز ماه آوای آزادی خواهی و مبارزه با نادرستی و ریا ماه یاد آوری پیام ازادیخواهی و ظلم ستیزی حضرت امام حسین (ع) و رشادتهای بی نظیر فرزند دلاور حیدر و همراهان باوفا یشان که آمیخته با حزن و اندوه پیروانشان است بر همه رهروان و دوستداران طریقت حقیقت تسلیت باد
براستی با چه واژه ای میتوان از بزرگانی یاد کرد که همه توان خویش را در راه حق صرف کردند و در روز عاشورا بزرگترین حماسه تاریخ را ثبت نمودند
آنانی که از مال و جان خویش گذشتند و از وابستگی مادی خویشتن را رها نمودند و به همه دلبستگی ها بدرود گفتند و با خون خود تصویری نورانی و جاوید از عشق و حماسه و ایثار و وفاداری بر صفحه روزگار و کویری سوزان و خشک ترسیم نمودند.
نوری که همیشه بر دل و درون و اندیشه آزادی خواهان و حق جویان میتابد و هیچ گاه خاموش نخواهد شد
به یاد شهیدان در خون غلتیده کربلا و به یاد همراهان صبور حضرت سید الشهدا سلام و درود به روان پاکشان میفرستیم و با نغمه های غم انگیز و آوایی آمیخته با حزن و اندوه یاد والایشان را گرامی میداریم و بر قاتلین و دشمنانشان لعنت فراوان میگوییم
http://bpkammando.mihanblog.com
پرسش: در سلام آخر زیارت عاشورا که می گوییم السلام علی (((علی))) بن الحسین (ع) منظور از این علی کیست؟
پاسخ: در این زمینه دو نظریه عمده وجود دارد: عده ای معتقدند که مراد از "علی بن الحسین (ع)" امام سجاد(ع) است و برخی دیگر معتقدند که جناب علی اکبر(ع) مراد این فقره زیارت عاشورا است.
هر کدام از این دو گروه برای نظریه خود توجیه و استدلال هایی دارند که در اینجا به موارد مهم آن اشاره می شود.
ما بدون آن که اصرار بر طرف خاصی از این اقوال داشته باشیم به نظرمان ترجیح با قول کسانی است که علی بن الحسین (ع) در زیارت عاشورا را به امام سجاد(ع) تفسیر می کنند.
کسانی که قائل هستند مراد جناب علی اکبر(ع) است چنین استدلال می کنند:
1. این دعا در مقام ذکر شهدای کربلا است؛ لذا مراد از "علی بن الحسین (ع)" همان "علی اکبر (ع)" است که در آن روز به شهادت رسید اند.
در مقابل این استدلال بایستی متذکر شویم اگر چه این قسمت دعا در مقام ذکر شهدای کربلا است، ولی به خاطر اشاره به مقام امامت و جایگاه ویژه امام سجاد(ع) و امامت آن حضرت پس از امام حسین(ع) و با توجه به این که امام سجاد(ع) در واقعه عاشورا حضور داشته اند، بعید به نظر نمی رسد که در این قسمت زیارت عاشورا تصریح به نام آن امام شده باشد وگرنه با تعبیر "وعلی أولاد الحسین (ع)" اشاره به جناب علی اکبر(ع) می شود و نیازی به ذکر جداگانه نام ایشان با این امتیاز نیست. به عبارت دیگر به نظر می رسد که امتیاز در ذکر این نام، بیشتر برازنده مقام عصمت باشد. مگر حضرت ابوالفضل هم فرزند امام علی(ع) و برادر امام حسین(ع) نیستند؟ چرا نام ایشان به طور مستقل نیامده است!؟ در حالی که نمی توان گفت ایشان از نظر مراتب و درجات از جناب علی اکبر(ع) پایین تر هستند.
2. به قرینه زیارات دیگر امام حسین(ع) از جمله زیارت آن حضرت در اول و نیمه رجب، نیمه شعبان و ...، که پس از سلام دادن بر امام حسین(ع)، جناب علی اکبر (ع) را خطاب قرار داده و به ایشان سلام می دهند، پس این جا هم مراد جناب علی اکبر (ع) است.
در جواب از این استدلال، لازم به ذکر است که از یک نکته مهم در این استدلال غفلت شده و آن این که آن زیارات دیگر، زیارات از نزدیک است؛ یعنی کسی که داخل حرم مطهر امام حسین(ع) است بایستی این گونه زیارت کند؛ برخلاف زیارت عاشورا که زیارت از راه دور است و برای کسانی که نمی توانند در حرم مطهر آن امام حاضر شوند و می خواهند به ثواب زیارت برسند. بنابراین متصور است که زیارت از نزدیک با زیارت از راه دور تفاوت داشته باشد، به خصوص حضرت علی اکبر(ع) که در کنار پدر بزرگوارشان امام حسین(ع) مدفون هستند.
بعلاوه که می بینیم در آن زیارات دیگر امام حسین(ع) که زیارت از نزدیک است، بعد از زیارت خود امام(ع)، زیارت جناب علی اکبر(ع) و پس از آن زیارت سایر شهدای کربلا و سپس زیارت حضرت ابوالفضل(ع) آمده است؛ درست به همان شکلی که عملا زیارت از نزدیک آن مقامات ممکن است. چرا که امام حسین(ع) و جناب علی اکبر(ع) و جمع شهدا در مجموعه حرم امام حسین(ع) مدفونند و حضرت ابوالفضل(ع) در فاصله چند ده متری، حرم مستقل دارند.
این در حالی است که در زیارت عاشورا که زیارت از راه دور است پس از سلام دادن بر خود امام، با تعبیر "و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین (ع)" به همه شهدا با این تعبیر اشاره شده است؛ فقط می ماند تعبیر" و علی علیّ بن الحسین (ع)" که آن هم ظاهراً تصریح به امامت امام سجاد(ع) است که در عاشورا حضور داشته اند.
علاوه بر این، همانطور که گذشت، همین که تصریح به نام حضرت ابوالفضل(ع) نشده و ایشان در زمره اصحاب ذکر شده اند، ظاهر در مطلب فوق در زیارت از راه دور است.
به همین بیان معلوم می شود که استدلال دیگری هم که به آن استناد می شود شاید تمام نباشد. استدلال سوم برای اثبات این که مراد جناب علی اکبر(ع) می باشد، این است که ایشان در پایین پای امام حسین(ع) و در یک ضریح دفن شده اند، لذا مراد از "علی بن الحسین (ع)" نیز ایشان می باشد.
همچنانکه گذشت، این نظم برای زیارت از نزدیک خوب است، ولی زیارت عاشورا به قرائنی که در بالا به آن اشاره شد، زیارتی از راه دور یا لااقل اعم از دور و نزدیک است. در زیارت از دور ترتیب مکانی مورد لحاظ نیست و تنها ترتیب در فضیلت ملحوظ خواهد بود. در ترتیب به حسب افضلیت مقامی و رتبه ای اگر نام حضرت علی اکبر(ع) بیاید، به نظر می رسد نام حضرت ابوالفضل(ع) هم می بایست می آمد.
این بر خلاف زیارتهایی است که ناظر به زیارت از نزدیک هستند. در آنجا ترتیب می تواند، بلکه طبیعی است که به حسب مکان دفن شهدا باشد.
گمان می رود که مراد از "علی بن الحسین (ع)" در زیارت عاشورا امام سجاد(ع) است که در واقعه کربلا در روز عاشورا حضور داشته و پس امام حسین(ع) مقام والای امامت به ایشان رسیده و به همین خاطر با تصریح به امامت امام سجاد(ع) پس از امام حسین(ع)، پس از سلام بر امام حسین(ع) به آن بزرگوار سلام داده می شود و پس از آن به اولاد و فرزندان امام حسین(ع) که به شهادت رسیده اند و سپس به شهدای اصحاب امام.
نکته پایانی این که چه بسا تصریح به امام سجاد(ع)، در این فراز از دعا و زیارت عاشورا، خود تذکری به این مطلب داشته باشد که به دستگاه بنی امیه و به همه ستمگران و ظالمان به حقوق اهل بیت(ع) بفهماند که با این که همه تلاش شما بر این بود که خط امامت و رهبری اهل بیت(ع) و اولاد امام علی(ع) را از بین ببرید و به همین خاطر آن فاجعه خونبار عاشورا را به راه انداختید ولی بدانید که این خط امامت باقی است و پس از امام حسین(ع) مقام امامت و رهبری به امام سجاد(ع) منتقل شده و در واقع تلاش شما به هیچ نتیجه ای نرسیده است.
پاسخ دهنده : سید جمال الدین باستانی (مشاور مذهبی تبیان)
تنظیم: مرکز مشاوره
مگر پول ما سکه یزید دارد؟ |
سکه یزید در برابر سکه امام علی(ع) قرار دارد. سکه علی(ع) از رونق و ارزش برخوردار است و مسلمانان با جان و دل آن را میپذیرند. ولی سکه یزید، به سبب ستمهای فراوانش، نزد مؤمنان جایگاهی ندارد و از پذیرش آن سرباز میزنند. این مثل به بیارزش بودن پول اشاره دارد و در برابر کسی که حاضر نیست حتی با گرفتن پول کاری انجام دهد و انسان را از ثمره حرفهاش بهرهمند سازد، به کار میرود. |
|
|
|
| |||
|
|
کانون پرورش
نرم افزار زیارت آنلاین نسخه یک توسط سایت شیعه ها طراحی و ساخته شده است و به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار می گیرد. قابلیت های این نسخه مشاهده حرم های مطهر ائمه می باشد که شما می توانید بودن مراجعه به سایت از این نرم افزار به صورت آنلاین مشاهده و زیارت نمایید.
برای مشاهده لینک دانلود کلیک کنید . . .
چه شبا که کربلاتُ به لب و زبون آوردم
تو مُحرمِت آقا جون، دل و به خدا سپردم
چه روزا که توی هیئت ،می گرفت دلم بهونه
اینقده حسین میگفتم، دل می شد برات دیوونه
کوچیکیم یادم می یادش، یه پیرن سیاهی داشتم
توی پیرهنام همیشه، اونو خیلی دوست می داشتم
با چادر سیاه مادر، خیمه ای به پا می کردم
زیر خیمهی عزاهات ، اسمت و صدا می کردم
با تموم رو سیاهی ، عزات و بپا می کردم
هرچی رو به غیر عشقِت، از خودم جدا می کردم
با خودم همش می گفتم، تو که آبرو نداری
چرا دائما تو اسمِ، آقات و به لب می آری
کاش یه بار دیگه بیادش، اون روزای آسمونی
منو مثل بچگیهام، دوباره پیشِت بِخُونی
عشق ناب تو همیشه، جذبهی عجیبی داره
که بدا رو مثل من هم، توی مجلست مییاره